نوشته شده توسط : نوری

 

غمگین‌ترین، شادترین و عصبانی‌ترین کشورهای دنیا؛ جایگاه ایران کجاست؟
 

غمگین‌ترین و شادترین مردمان دنیا در کدام کشورها زندگی می‌کنند؟ چه عواملی بر میزان شادی و غم مردم جهان موثر است؟ جایگاه ایران در این رتبه‌بندی‌ها چیست؟

این نوشتار به بررسی برخی از عوامل موثر بر میزان غم و شادی مردم دنیا پرداخته و ۲۰ کشور غمگین و ۲۰ کشور شاد دنیا را از میان ۱۴۰ کشوری که میزان رضایتمندی مردمان آنان بررسی شده، معرفی می‌کند.

از مهمترین عواملی که بر میزان رضایتمندی و شادی افراد اثر دارد، می‌توان به دستمزد بالا و اختلاف طبقاتی اندک میان شهروندان یک جامعه اشاره کرد.

سرانه تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رضایتمندی افراد از وضعیت معیشتی آنهاست. برای محاسبه این شاخص، تولید ناخالص داخلی کشور را که در بر گیرنده مجموع ارزش کالاها و خدماتی است که طی یک سال، در یک کشور تولید می‌شود، بر جمعیت تقسیم می‌کنند و عددی که به دست می‌آید سرانه تولید ناخالص داخلی آن محسوب می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که میزان شادی شهروندان یک کشور با این شاخص رابطه مستقیمی دارد.

میزان درآمد بیشتر به افراد امکان می‌دهد تا از سطح آموزش و بهداشت مناسب‌تری برخوردار شوند، در تهیه مایحتاج اساسی زندگی به مشکل برنخورند و در وقت آزاد خود به تفریحات گوناگون بپردازند. برخورداری از امنیت شغلی و اجتماعی، تبعیض جنسیتی حداقلی، بهره‌مندی از آزادی‌‌های اجتماعی و حقوق مدنی سبب می‌شود تا مردم یک کشور احساس رضایت بیشتری از زندگیشان داشته باشند.

در مقابل، اقتصاد ضعیف، فساد سیاسی، عدم امنیت، درآمد پایین، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، عدم برخورداری از رفاه اجتماعی و اقتصادی، سیستم آموزشی ناکارآمد و نداشتن آزادی‌های فردی و اجتماعی سبب عدم رضایت از زندگی و بروز غم در افراد می‌شود.

این عوامل می‌تواند بر میزان امید به زندگی افراد نیز اثر بگذارد. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان‌دهنده متوسط طول عمر افراد یک جامعه است. این شاخص یکی از ملاک‌های سنجش پیشرفت و عقب‌ماندگی کشورهاست. به همین سبب شهروندان کشورهای توسعه یافته که شهروندانشان اغلب جزو شادترین مردم دنیا هستند، امید به زندگی بالاتری نسبت به شهرواندان کشورهای در حال توسعه دارند.

 

غمگین‌ترین کشورهای دنیا

جمهوری آفریقای مرکزی در صدر کشورهای غمگین دنیا قرار دارد. در این کشور بیش از ۱۰ درصد از کودکان در اولین سال زندگیشان به دلیل نبود امکانات بهداشتی و ناآگاهی والدینشان جان خود را از دست می‌دهند. آموزش و پرورش ناکارآمد که به ازای هر ۹۱ دانش‌آموز تنها یک معلم وجود دارد و نبود افق‌های روشن در زمینه کار و معیشت از دلایل نامیدی و غمگینی مردمان این کشور است.

زیمباوبه و اتیوپی دو کشور دیگر آفریقایی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. فساد اقتصادی و سیاسی گسترده، نداشتن حقوق مدنی، کم سوادی، سوء‌تغذیه و نرخ بالای بیکاری از دلایل قرار گرفتن این کشورها در صدر این فهرست است.

پاکستان کشور آسیایی با دولتی که هر از چند گاه دست به دست می شود، عدم امنیت، نرخ بالای خشونت در جامعه و عدم تحمل خارجی‌ها، آن را در رتبه چهارم فهرست قرار داده است.

یمن، سودان، نیجریه، موزامبیک، کنیا، زامبیا، اوگاندا، کامرون و رواندا ازدیگر کشورهای آفریقایی هستند که در رتبه‌های پنجم تا سیزدهم این فهرست جای گرفته‌اند. مردم این کشورها از محدودیت آزادی‌های مدنی، نرخ بالای بیکاری، آموزش و پرورش ناکارآمد، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، عدم اعتماد شهروندان به سیستم سیاسی، فساد اقتصادی، شیوع بیماری‌های میکروبی و پایین بودن نرخ امید به زندگی رنج می‌برند و به همین علت از زندگی خود ناخرسندند.

ایران اما در این فهرست در رتبه چهاردهم قرار گرفته است. با وجود آنکه ایران به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی در رتبه بالاتری از سایر کشورهای این فهرست قرار دارد، اما نظام سیاسی، عدم وجود آزادی‌های مدنی و حقوق اجتماعی این کشور را در زمره غمگین‌ترین کشورهای جهان قرار داده است. ایران همچنین بالاترین نرخ مهاجرت افراد تحصیل‌کرده و متخصص جهان را دارد.

کشورهای تانزانیا، بنگلادش، کامبوج، نپال، سنگال و هند در رتبه‌های پانزدهم تا بیستم این فهرست جای گرفته اند.

 

شادترین کشورهای دنیا

نروژ، دانمارک و سوئد سه کشور واقع در شمال اروپا سال‌های متمادی است که در صدر شادترین مردم جهان قرار دارند. امکانات رفاهی اجتماعی، برابری مدنی، درآمد بالا، اختلافات طبقاتی کم و سیستم آموزش و پرورش کارآمد سبب شده است تا مردمان این دو کشور از زندگی خود رضایت بالایی داشته باشند.

استرالیا و نیوزیلند دو کشور واقع در نیم‌کره جنوبی رتبه های چهارم و پنجم این فهرست هستند. سیستم آموزش و پرورش کارآمد، اقتصاد قدرتمند و آزادی‌های مدنی عامل خشنودی شهروندان این کشورهاست.

کانادا، فنلاند، هلند، سوئیس، ایرلند، لوکزامبورگ، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایسلند، بلژیک، هنگ‌کنگ، سنگاپور و تایوان رتبه‌های ششم تا بیستم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند. اغلب این کشورها دارای رشد اقتصادی بالا، آزادی‌های مدنی، مشارکت مردمی در سیاست، سیستم پزشکی و درمانی کارآمد، امنیت و آرامش هستند.

 

عصبانی‎ترین کشورهای دنیا

بجز آنچه در مورد میزان رضایت شهروندان و خشنودی آنان نسبت به وضعیت معیشتی در کشورهایشان مطرح شد، موسسه گالوپ با یک اندازه‌گیری متفاوت درصدد برآمد تا میزان خشم و عصبانیت شهروندان کشورهای جهان را بررسی کند.

در تحقیقی که از سوی این موسسه صورت گرفت شهروندان سه کشور عراق، ایران، و سودان جنوبی به ترتیب خشمگین‌ترین مردم جهان معرفی شدند. حجم بالای احساسات منفی از جمله نگرانی، دردهای جسمانی، استرس و غم از جمله عواملی است که دلیل عصبانیت مردمان این کشورها عنوان می‌شود.



:: برچسب‌ها: نوری , لریان , موسیقی سنتی , دف , دف نوازی , مولودی , ولادت ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۱۸ کدامند؟

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۱۸ توسط واحد تحقیقات اکونومیست بررسی و اعلام شد. برای مقایسه بین شهرهای جهان، قیمت مواد مصرفی متداول مانند مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، سیگار، سوخت، همچنین میزان تورم و درگیری‌های سیاسی در نظر گرفته شده است.

در این تحقیق شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا به عنوان مرجع انتخاب شده و با دادن رتبه ۱۰۰ به این شهر، باقی شهرهای دنیا ارزیابی شدند. از این ده شهر گران دنیا، ۵ شهر در قاره اروپا، ۴ شهر در قاره آسیا و یک شهر در قاره اقیانوسیه واقع شده‌اند.

گران‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال جاری میلادی به ترتیب سنگاپور (سنگاپور)، پاریس (فرانسه)، زوریخ (سوئیس)، هنگ‌کنگ (هنگ‌کنگ)، اسلو (نروژ)، ژنو (سوئیس)، سئول (کره جنوبی)، کپنهاگ (دانمارک)، تل‌آویو (اسرائیل) و سیدنی (استرالیا) هستند.

این رتبه‌بندی نسبت به سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است و بجز سنگاپور و سئول که رتبه خود را حفظ کرده‌اند، جایگاه باقی شهرهای اعلام شده در این لیست تغییر یافته است. به عنوان مثال تورم بسیار کم سبب شد که توکیو و اوزاکا که سال قبل در میان ۱۰ کشور گران دنیا بودند از این لیست خارج شوند اما سئول بخاطر تورم بالا از جایگاه بیست و پنجمین شهر گران دنیا در سال گذشته به جایگاه ششم در سال جاری برسد.

 

در این بررسی همچنین به ارزان‌ترین شهرهای دنیا نیز پرداخته شده است. از این ده شهر ارزان دنیا، ۶ شهر در قاره آسیا، ۲ شهر در قاره آفریقا، یک شهر در قاره آمریکا و یک شهر در قاره اروپا واقع شده‌اند.

ارزان‌ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال جاری میلادی به ترتیب دمشق (سوریه)، کاراکاس (ونزوئلا)، آلماتی (قزاقستان)، لاگوس (نیجریه)، بنگلور (هند)، کراچی (پاکستان)، الجزیره (الجزایر)، چنای (هند)، بخارست (رومانی) و دهلی نو (هند) هستند.

این رتبه‌بندی نیز نسبت به سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است و بجز الجزیره، بخارست و دهلی نو که رتبه خود را حفظ کرده‌اند، جایگاه باقی شهرهای اعلام شده در این لیست تغییر یافته است.

دمشق و کاراکاس اما سقوط قابل توجهی داشته‌اند. دلیل اصلی این سقوط این دو شهر مشکلات سیاسی و اقتصادی است. جنگ داخلی در سوریه به هفتمین سال خود رسیده است و خیابان‌های کاراکاس در سال گذشته شاهد درگیری‌های بسیار بین پلیس و مخالفان نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور بود.



:: برچسب‌ها: لریان , نوری ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 

بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی کدامند؟
 

موسسه تحقیقاتی مرسر با بررسی ۲۳۱ شهر، بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۱۸ را انتخاب کرده است. وین، پایتخت اتریش برای نهمین سال متوالی به عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی برگزیده شد.

مرسر بزرگترین شرکت مشاوره منابع انسانی در جهان است که مقر آن در شهر نیویورک قرار دارد. این شرکت بیش از۲۰ هزار کارمند دارد، در بیش از ۴۰ کشور مستقر است و در بیش از ۱۳۰ کشور جهان فعالیت می‌کند.

شرایط آب و هوایی، بهداشت و سهولت برقراری ارتباط از مهمترین معیارها برای انتخاب بدترین و بهترین شهرها بودند. منازعات سیاسی و اجتماعی، میزان جرم و جنایت، فساد و جنگ از دیگر عواملی بودند که در این رتبه‌بندی نقش داشتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از وین، در میان ۱۰ شهر برگزیده، ۸ شهر در اروپا، یک شهر در آمریکای شمالی و دو شهر در اقیانوسیه واقع شده‌اند. سه شهر از کشور آلمان (مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت) و سه شهر از کشور سوئیس (زوریخ، ژنو و بازل) در این لیست قرار دارند. اوکلند (نیوزیلند)، ونکور (کانادا)، کپنهاگ (دانمارک) و سیدنی (استرالیا) از دیگر شهرهای برتر برای زندگی در سال ۲۰۱۸ هستند.

بغداد (عراق)، بانگی (جمهوری آفریقای مرکزی)، صنعاء (یمن)، پورتو پرنس (هائیتی)، خارطوم (سودان)، نجامنا (چاد)، دمشق (سوریه)، برازاویل (کنگو)، کینشاسا (جمهوری دموکراتیک کنگو)، کوناکری (جمهوری گینه) و نواکشوت (موریتانی) به ترتیب در لیست بدترین کشورهای جهان برای زندگی قرار دارند. از میان این شهرها ۷ شهر در آفریقا، ۲ شهر در آسیا و یک شهر در آمریکای مرکزی واقع شده است.

از میان شهرهای ایران تنها وضعیت شهر تهران بررسی شده است. پایتخت ایران در این رتبه‌بندی در پایین جدول و در میان ۲۳۱ شهر در مکان ۲۰۰ قرار گرفته است.



:: برچسب‌ها: نوری , لریان ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

فلامک جنیدی در خارج از کشور زایمان کرد و صاحب دو فرزندان دوقلو شد یک دختر و یک پسر

عکسی از فلامک جنیدی و دوقلو هایش + عکس همسر فلامک جنیدی

فلامک جنیدی و همسرشون اقای آیدین پوری و دوقلوهاشون حنا و میلان  ساتین

عکس دوقلو های فلامک جنیدی

 



:: برچسب‌ها: عکس فلامک جنیدی و دوقلو هایش ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 

عکس های عاشقانه دونفره همراه با متن 2017

عکس نوشته دونفره خاص, عکس عاشقانه 2017

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: عکس عاشقانه دونفره 2018 , عکس های عاشقانه دو نفره همراه با متن , عکس نوشته دونفره خاص ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

بهترین روز زندگی من روزیست
که تو در میان ناباوری های من می آیی
و
کنارم می نشـینی و دستم را می گیری
آرام زمزمه میکنی
دوستت دارم.

عکس های عاشقانه دونفره لاو جدید و زیبا

عکس های عاشقانه

عکس های عاشقانه دونفره لاو جدید و زیبا

شکلک های محدثهشکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: عکس های عاشقانه دونفره , عکس دونفره رمانتیک , زیباترین عکس های عاشقانه دونفره , نوری , لریان , لریان نقندر ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 Ø§Ú¯Ø± سرمایی هستید بخوانید

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ احساس گرمی یا سردی در شما بیشتر از دیگران است.
ـ احساس گرمی بیش از پنج روز طول کشیده است.
ـ احساس خستگی، ضعف، و تحریک‌پذیری وجود دارد.
ـ بی‌خوابی، شکنندگی ناخن‌ها، یا رعشه‌ در انگشتان وجود دارد.
ـ بدون تغییر در رژیم غذائی وزن به سرعت بالا و پائین می‌شود.
ـ قاعدگی شدید یا خیلی کم است.
ـ حساسیت به دما نشانه چیست؟
بعضی افراد به‌طور طبیعی بیشتر از دیگران یا سرما حساسند. این چیز تازه‌ای نیست. و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به تازگی دچار چنین حالتی شده‌اید، ممکن است نشانهٔ کم‌خونی یا اختلال تیروئید باشد.
حساسیت به سرما ممکن است زنگ اخطاری برای سرما‌خوردگی، عفونت، یائسگی، یا میگرن هم باشد.
همچنین احساس سرما می‌تواند علامت افسردگی یا اختلال فصلی عاطفه باشد، که حساسیت شدید به کاهش نور خورشید در زمستان عامل این ناراحتی است. در مبتلایان به اختلال فصلی عاطفه اغلب نظم دمای بدن به هم می‌ریزد. در بیشتر ما حداقل دمای بدن در ساعت ۳ صبح است، ولی در این بیماران حداقل دما تا حدود ساعت ۶ صبح به تأخیر می‌افتد؛ و وقتی از خواب بیدار می‌شوند، احساس سرما می‌کنند، چون برای فیزیولوژی بدن آنها هنوز نیمه شب است.

– درمان حساسیت به دما
خوشبختانه، حساسیت به دما ناراحتی مهمی نیست و به سادگی درمان می‌شود.
دمای بدن را کنترل کنید. حساسیت به گرما یا سرما ممکن است نشانهٔ تب باشد. پس، اولین کار اندازه‌گیری دمای بدن است. دما را در وقت خواب اندازه‌ بگیرید، چون تغییرات آن در این هنگام کمتر است. اگر تب دارید، استراحت کنید و مایعات زیاد بنوشید. (به بخش تب مراجعه کنید.)
داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها، مثل مسدود کننده‌های بتا که در درمان بالا بودن فشار خون، بیماری‌های قلبی، میگرن، و بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند، ممکن است دست‌ها و پاها را به سرما یا گرما حساس کنند. دربارهٔ این عارضه جانبی داروها با پزشک مشورت کنید، شاید در صورت امکان دارو را تغییر دهد.
در آفتاب راه بروید. اگر هنگام صبح احساس افسردگی و سرما می‌کنید، ساعت زیست‌شناختی بدنتان را با هفته‌ای سه بار پیاده‌روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای در زیر آفتاب صبح تنظیم کنید. سعی کنید صبح زود راه بروید، چون در هنگام صبح تنظیم این ساعت بهتر صورت می‌گیرد. بعد از مدتی صبح‌ها سرحال‌تر بر می‌خیزید و احساس سرما نمی‌کنید.
آهن بخورید. کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی، مخصوصاً در میان زنان گرفتار قاعدگی شدید و فقر غذائی است. اگر دچار کم‌خونی شده‌اید، زیاد احساس سرما می‌کنید. باید غذاهای غنی از آهن مثل گوشت لخم، بوقلمون، ماهی تن، گل‌کلم، و سیب‌زمینی بخورید. اگر با وجود غذای خوب دچار کمبود آهن هستید، پزشک ممکن است گرفتاری‌های روده را عامل آن تشخیص دهد.
حرارت را کم کنید. اگر زنی با سن نزدیک به یائسگی هستید و احساس گرگرفتگی می‌کنید، پزشک سطح استروژن بدنتان را اندازه‌گیری کرده و در صورت کم بودن آن، درمان جایگزینی هورمون را توصیه می‌کند. (به بخش گرگرفتگی مراجعه کنید.)
سردرد را درمان کنید. برخی افراد می‌گویند که هنگام سردرد میگرن دست‌ها و پاهایشان سرد می‌شود. خوراکی‌هائی مثل قهوه، پنیر، آجیل، چای، شکلات و گوشت پر ادویه اغلب سردرد میگرن را شروع می‌کند و باید از آنها پرهیز کرد. (به بخش سردرد، مراجعه کنید.)
نزد پزشک بروید. اگر حساسیت شما به گرما یا سرما همراه با علائمی باشد که در ابتدای این بخش گفته شد، باید نزد پزشک بروید. شاید دچار اختلال جدی‌تری مثل بیماری تیروئید شده باشید که درمان طبی خاص نیاز دارد. پزشک برای درمان بیماری تیروئید ممکن است مصرف دارو، یا جراحی را تجویز کند.



:: برچسب‌ها: احساس سرما نشانه چیست , نوری , لریان , لریان نقندر ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

سرمایی ها چگونه اند

باید بدانیم که سیستم ایمنی بدن، یکی از پر مصرف‌ترین سامانه‌های بدن است که هم برای بقاء و عملکرد و هم برای تولید، نیاز شدید به انرژی دارد برخی از سلولهای ایمنی با تمام پیچیدگی خارق العاده فقط چند ساعت عمر می‌کنند و باید خیلی زود توسط نسل جدید جایگزین شوند حال تصور نمائید فردی با عدم رعایت مثلث سلامت (برای دریافت مثلث سلامت می‌توانید به وب سایت مراجعه نمایید) سلول‌های بسیار مهم سیستم ایمنی خود را در معرض کمبود انرژی قرار دهد، در نتیجه این سلولها برای ادامۀ بقاء، عملکرد فعلی و تولید نسل جدید و همچنین تمایز نهایی برای حفاظت از بدن ما دچار مشکل می‌شوند و بدن ما در مقابل کوچکترین تغییرات نامساعد محیطی که در حالت طبیعی و عادی مشکل بوجود نمی‌آورد، باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و موجب رشد و تکثیر ویروس سرماخوردگی و ابتلا به علائم آن می‌گردد. 

ما می‌توانیم با تغییر روال غلط تغذیه صنعتی و غربی از لحاظ روغن‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد پروتئینی و مخصوصاً نوع گوشت، سیستم ایمنی را آن چنان تقویت نمائیم که حالا حالاها سرما نخوریم.

روغنی که این خاصیت را دارد مسلماً انواع روغن نباتی نیست (که شامل انواع روغن‌های جامد و مایع و سرخ کردنی می‌باشد). روغن مطلوب و مورد نیاز سلول‌های بدن همان روغن‌های طبیعی هستند که به حول و قوه الهی انرژی لازم برای سلولهای ایمنی را فراهم می‌آورد انواع روغن‌های مفید برای بدن ما شامل روغن زرد کرمانشاهی، روغن کنجد، روغن کوهان شتر و روغن دنبه گوسفند می‌باشد.

کربوهیدرات‌های مفید تأثیر گذار بر سیستم ایمنی بدن شامل: خرما، عسل، انجیر، توت خشک و سایر شیرینی‌های طبیعی است و شیرینی هائی که مورد تأئید نیستند مانند: شکر و قند صنعتی است که خود موجب اختلال عملکرد سلولی می‌گردند.

در مورد گوشت‌ها هم بهترین گوشت‌ها شامل: گوشت شتر، گوسفند و همه پرندگان بجز مرغ است.

با رعایت کامل مثلث سلامت سیستم ایمنی چنان تقویت می‌گردد که ویروس‌ها یا نمی‌توانند فرد را مبتلا کنند و یا اینکه اگر فرد مبتلا شود به فرم بسیار خفیف سرماخوردگی مبتلا می‌گردد که دیگر از کار و زندگی نمی‌افتد و می‌تواند تمامی کارهای روزمرۀ خود را انجام دهد.

درصورت ابتلا به سرما خوردگی اقدامات زیر می‌تواند در بهبودی زودرس مفید واقع شود:

1- از خوردن آب سرد، آب شیر، آب معدنی و آب یخ و آب یخچال و آبسردکن خودداری نمائید.

2- بجای آب سرد از آب جوش و خرما استفاده نمایید.

3- از دمجوش های چرا زیاد سرما می‌خوریم؟

با طبع گرم مثل: گل گاوزبان، زعفران، پونه، نعناع، بیدمشک، آویشن و بهار نارنج روزی1 تا 2 لیوان استفاده شود.

4- از قرار گرفتن در معرض کوران خود داری نمائید.

5- در سرما خوردگی از ورزش و فعالیت بدنی سنگین پرهیز شود.

6- از پیاز پخته و شلغم زیاد استفاده نمائید.

7- از آش ساده و انواع سوپ با جعفری زیاد با گوشت گوسفند استفاده نمائید. 



:: برچسب‌ها: سرما خوردگی , لریان , لریان نقندر , نوری , حسن نوری , موسیقی سنتی , مولودی ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
رئیس حوزه هنری کردستان گفت: کردستان مهد دف نوازی ایران زمین و ایران مهد موسیقی عرفانی جهان است.
 
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، امین مرادی در آیین افتتاحیه هفتمین دوره جشنواره دف نوای رحمت که برای اولین بار به صورت بین المللی در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: امروز دف از مرزهای ایران فراتر رفته است و نه تنها در ایران به محور وحدت و همدلی تبدیل شده است بلکه در بین کشورهای دیگر هم به همین مامن تبدیل شده است.
 
وی افزود: در شرایطی که در کشورهای همسایه افرادی، مردم بی گناه را به نام دین اسلام به خاک و خون می‌کشند در ایران اسلامی ما در سایه امنیتی که داریم شاهد برنامه‌های متعددی برای وحدت مذاهب هستیم.
 
رئیس حوزه هنری کردستان عنوان کرد: در همین راستا حوزه هنری کردستان به خود می بالد که میزبان دف نوازان سراسر کشور در جشنواره دف نوای رحمت است.
 
وی بیان کرد: کردستان، مهد دف نوازی ایران زمین و ایران، مهد موسیقی عرفانی جهان است.
 
مرادی تصریح کرد: ابتدا دف از دل تکایا و خانقاه‌های استان کردستان بیرون آمده است و امروز جایگاه والایی در این استان دارد.
 
مرادی خاطرنشان کرد: تمامی دف نوازان در استان کردستان دف نوازی خود را با اشعاری در مدح رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) اجرا می‌کنند و این ساز در استان کردستان یک ساز عرفانی است.
 
وی یادآور شد: در مجموع 324 اثر از 25 استان کشور به دبیرخانه جشنواره دف نوای رحمت ارسال شده است.
 
در ادامه کتاب 2 جلدی آموزش جامع دف نوازی تالیف فرزاد عندلیبی رونمایی شد.
Image result for ‫دف نوازی در ایران و جهان‬‎

 



:: برچسب‌ها: کردستان مهد دف نوازی ایران زمین است ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

Image result for ‫دف نوازی در ایران و جهان‬‎Related imageImage result for ‫دف نوازی در ایران و جهان‬‎Related imageImage result for ‫دف نوازی در ایران و جهان‬‎Image result for ‫دف نوازی در ایران و جهان‬‎

 



:: برچسب‌ها: دف نوازان ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

 

سازهای موسیقی ایرانی

معرفی سازهای موسیقی ایرانی

سازهای ایرانی را، مانند سایر سازهای جهانی، از لحاظ ساختمان و شکل تولید صدا می توان به سه دسته ی کلی زیر تقسیم بندی کرد:

یک- سازهای زهی

دو- سازهای بادی

سه- سازهای ضربی

سازهای زهی خود به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

الف- سازهای زهی-زخمه ای: این دسته از سازها توسط یک زخمه یا مضراب نواخته می شوند. این مضراب می تواند از جنس فلز، شاخ، پلاستیک، ناخن و … باشد. از جمله سازهای زهی-زخمه ای می توان به: تار، سه تار، عود (بربط هم نامیده می شود؛ هر چند تفاوت هایی بین عود و بربط وجود دارد)، سنتور، تنبور، دوتار، رباب و قانون اشاره کرد.

ب- سازهای زهی-کششی: این سازها توسط یک کمان یا آرشه نواخته می شوند؛ مانند: کمانچه، قیچک (غژک).

سازهای بادی به عنوان قدیمی ترین سازها در موسیقی هر کشوری شناخته می شوند؛ به طوری که گفته می شود اولین سازهای ملودیک ساخته شده توسط بشر سازهای بادی بوده اند. سازی که می توانستند به راحتی در آن دمیده و اصوات موسیقایی تولید کنند. رایج ترین سازهای بادی در موسیقی ایرانی عبارتند از: نی، سُرنا، کرنا، قره نی، بالابان، شمشال.

مهمترین سازهای کوبه ای ایرانی نیز عبارتند از: تنبک، دایره، دف، دهل، نقاره.

در مقاله ی امروز قصد داریم یکی از اصلی ترین سازهای موسیقی ایرانی را به اختصار معرفی کنیم.

 تار 

همان طور که اشاره شد تار از خانواده سازهای زهی-زخمه ای است که توسط یک مضراب از جنس فلز (برنج) یا شاخ که یک سر آن با موم پوشیده شده است نواخته می شود. در ساخت تار از چوب، پوست، استخوان، زه و فلز استفاده می شود و طول کلی آن حدود 95 سانتی متر است. قسمت های اصلی ساز تار عبارتند از:

کاسه طنینی: متشکل از دو بخش کاسه (بخش بزرگ تر) و نقاره (بخش کوچک تر) است و در ساخت آن عمدتاً از چوب درخت توت استفاده می شود. بر روی کاسه و نقاره پوستی کشیده می شود که شفافیت، زیبایی و عمق صدای تار مدیون این پوست است. پوست تار از بخش نازک پوست چهارپایانی مانند بز و یا بره تهیه می شود.

دسته: دسته تار عمدتاً از چوب درخت گردو ساخته می شود. در محل انگشت گذاری از استخوان قلم شتر استفاده می شود. بر روی دسته ی تار دستان ها یا پرده هایی از جنس زه (روده ی تابیده ی چهارپایان) یا نخ نایلون با فواصل معین بسته می شوند که محل انگشت گذاری نوازنده هستند. تار دارای 26 تا 28 پرده است که حدود 2 اکتاو و نیم را در بر می گیرند.

سرپنجه: سر پنجه یا جعبه گوشی ها جعبه کوچک تو خالی ست که در ابتدای طول دسته قرار گرفته و از جنس چوب کاسه هاست. شش گوشی (درهرطرف سه گوشی با آرایش مثلثی) روی آن قرار دارند. شایان ذکر است که استاد ابراهیم قنبری مهر -از سازگرهای نامی ایران و جهان- طرح ابداعی خاص خودشان را برای طراحی سرپنجه ی تار ارائه داده اند.

سیم ها: در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت که عبارت بودند از: یک جفت سیم سفید (عموماً نت دو)، یک جفت سیم زرد (عموماً نت سل یا فا) و یک سیم بم (عموماً نت دو اکتاو بم). استاد غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به تار افزود که همچنان به کار می‌رود. این سیم ششم در کنار سیم بم در تار به کار می رود و به آن سیم واخوان و یا زیر نیز می گویند و می تواند کوکی یکسان یا متفاوت با سیم بم داشته باشد البته در یک اکتاو زیرتر.

خرک: معمولا از جنس استخوان یا شاخ قوچ کوهی ساخته می شود و روی پوست کاسه قرار می گیرد و سیم ها هر یک جداگانه از درون شیارهای کم عمقی که بر سطح خرک ایجاد شده اند عبور می کنند. طراحی دقیق و صحیح خرک و جنس آن در صدادهی تار نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

از لحاظ زیبایی شناسی ساز تار از منحنی ها و قوس هایی ساخته شده است که در نگارگری، خوشنویسی، و معماری ایرانی بسیار پرکاربرد هستند. شکل کاسه ی تار بسیار منحصر بفرد است، روایت های مختلفی درباره شکل کاسه ی تار وجود دارد. بعضی معتقدند که کاسه ی تار شبیه دو دل است که روبروی هم قرار گرفته اند. بعضی می گویند شکل کلی ساز تار بر اساس کلمه ی عشق طراحی شده است (به طوری که بخش سرپنجه یا جعبه گوشی ها حرف “ع”، دسته آن حرف “ش” و کاسه هم “قاف عشق” را تداعی می کنند.)

بدون شک کیفیت چوب مورد استفاده در ساخت تار در کنار مهارت سازنده ی آن، در کیفیت و قیمت نهایی ساز تار مهمترین نقش را ایفا می کنند. هرچه این چوب کهنه‌تر و عاری از هرگونه کرم خوردگی باشد، به دلیل خشک بودن تارهای آن و در نتیجه تخلخل بیشتر چوب، تار دارای صدای بهتری خواهد بود.

در طول تاریخ تارسازهای متعددی وجود داشته اند که هر کدام تار را به کمال ساخته اند. اما آخرین الگوی منحصربه‌فرد ساخت تار متعلق به سازگر مشهور ایرانی استاد هوهانس آبکاریان مشهور به یحیی تارساز (۱۲۵۴–۱۳۱۰ه. ش) می‌باشد. گفته می شود یحیی اولین سازگری بود که از ابتدای کار روند کیفی ثابت و مستمری (و به اصطلاح امروز استانداردی) را برای کار خود در نظر گرفت. تارهای ساخته شده توسط یحیی چه به لحاظ شاخص فنی و چه از لحاظ ذوقی همچنان در صدر تارهای ایرانی خوش می درخشند.

می‌گویند صبر و حوصله یحیی در آماده‌سازی چوب توت راز ماندگاری سازها و طنین و کیفیت منحصر بفرد آنها است. نقل شده که یحیی کُنده‌های توت را در حاشیه زاینده‌رود می‌بسته تا آب به مرور زمان آوندها را از شیرآبه خالی کند. پس از یک سال آنها را به نانوایی برده و کُنده‌ها در کنار تنور نانوایی برای یک سال خشک می‌شدند. سالی دیگر را نیز در دمای کارگاه سپری می‌کردند. حتی اگر این داستان افسانه باشد، مسلماً صدای درجه یک ساز های یحیی نشانگر یک تکنیک خاص و فرآیند ساخت برجسته هستند. علاوه بر کیفیت چوب های به کار رفته در ساخت ساز یحیی، عواملی دیگر مانند: طرز قرار گیری دو بخش کاسه در کنار هم، شیوه نصب دسته به کاسه، نسبت اندازه های بخش های مختلف ساز، طریقه تراش داخل کاسه و … نقش بسزایی در کیفیت و مانایی سازهای یحیی دارند.

از دیگر سازنده های ساز تار می توان به اساتید: فرج الله، هامبارسون، جعفر صنعت، شاهرخ، فرهمند، جزایری، پوریا، ژاله، برزی، خجسته، عباسی، تهرانی و دیگران اشاره نمود.

نامی ترین نوازنده های ساز تار از گذشته تا به امروز عبارتند از:

آقا علی اکبرخان فراهانی، میرزا عبدالله، میرزا حسینقلی، علی اکبرخان شهنازی، علینقی وزیری، درویش خان، نصرالله زرین پنجه، عبدالحسین شهنازی، موسی معروفی، مرتضی نی داوود، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، لطف الله مجد، فریدون حافظی، غلامحسین بیگجه خانی، حسین علیزاده، محمدرضا لطفی، داریوش طلایی، محسن نفر، داریوش پیرنیاکان، حمید متبسم، ارشد طهماسبی، عطا جنگوک، شهریار فریوسفی، شهرام میرجلالی، کیوان ساکت، مجید درخشانی و … .

سازهای موسیقی ایرانیسازهای موسیقی ایرانیسازهای موسیقی ایرانیسازهای موسیقی ایرانیسازهای موسیقی ایرانی

 



:: برچسب‌ها: سازهای ایرانی ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

۱- براي آموزش دف چه متد هايي وجود دارد؟

بله كتاب هاي زيادي وجود دارد. مانند: كتاب شيوه دف نوازي آقاي مسعود حبيبي،در مكتب دف نوازي آقاي عرفان به اميد حق، صد درس دف مجيد وطنيان،

 

۲- آيا نواختن دف سخت است؟

هيچ سازي آسان يا سخت نيست و براي نواختن هر كدام بايستي روزانه تمرين كنيد. خوب نواختن هر سازي به دو عامل زمان و تمرين نياز دارد. سازهايي مانند پيانو يا سنتور از آنجا كه از قبل كوك شده اند، در ابتدا صدايي بسيار دلنشين تر دارند. اما سازي مانند ويلن كه هنرجو خود بايستي صداي مورد نظر را ايجاد كند كمي سخت تر بنظر مي رسد.

 

۳- آيا يادگيري اين ساز براي من دير نيست؟

آموختن موسيقي در هيچ سني دير نيست. بقول معروف ماهي را هر وقت از آب بگيريد تازه است!

 

۴- از چه موقع بايستي ساز را تهيه كنم؟

قبل از تهيه ساز حتما با مربي خود مشورت كنيد. حدودا از جلسه دوم يا سوم بهتر است كه ساز را داشته باشيد.

 

۵- در حال حاضر قيمت يك دف چقدر است و من به چه نوع سازي نياز دارم؟

دف با پوست طبيعي از ۶۰۰۰۰ تومان و با پوست مصنوعي از ۴۰۰۰۰ تومان مي توانيد تهيه كنيد. براي خريد حتما با مربي خود مشورت كنيد و نظر او را جويا شويد. سعي كنيد از سازندگان ساز را تهيه كنيد. خريد ساز از سازنده هميشه به صرفه تر و مطمئن تر است.

 

۶- ويژگي هاي يك ساز خوب چيست؟

در مورد دف، تاب نداشتن كمانه ي ساز مهمترين مشخصه آن است.

 

۷- آيا كودكان نيز مي توانند به فراگيري اين ساز بپردازند؟

بلي از آنجا كه دف سايز كوچك براي كودكان هم هست از سنين كم هم مي توانند به فراگيري دف بپرداند.

 

۸- قبل يا همزمان با فراگيري دف چه درس هاي ديگري به من كمك مي كند تا نواختن اين ساز را بهتر بياموزم؟

آموختن مباني موسيقي (خصوصا وزن خواني) به يادگيري شما كمك مي كند. همينطور گوش دادن به آثار صوتي كه شامل تكنوازي يا گروه نوازي دف و دف باشد و خواندن كتاب هاي مربوط به موسيقي نيز موثر است.

 

۹- چه مدت زماني طول مي كشد تا من بتوانم اين ساز را در حد قابل قبولي بنوازم؟

دوره مقدماتي حدودا هفت ماه طول مي كشد. البته اين زمان بسته به زمان تمرين هر هنرجو متفاوت است. براي دوره متوسطه تا عالي حدود يكسال و نيم تا دوسال در نظر بگيريد.

 

۱۰- شيوه آموزش دف براي ساز چگونه است؟ آيا در طي دوره آموزشي ناگهان درس ها سخت مي شود؟

شيوه آموزشي براي همه سازها به تدريج و از آسان به دشوار مي باشد. در صورت تمرين مرتب روزانه و فراگيري كامل درس ها ، درس هاي جديد بسيار ساده خواهند بود.



:: برچسب‌ها: daf , دف , لریان , لریان نقندر , نوری , لریان نقندر , ویکی پدیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

تاریخچه حضور دف در موسیقی

در دوران پیش از اسلام دف در موسیقی ایرانی و کردی حضور داشته بطوریکه رد پای ریتم‌های آن هنوز در موسیقی کردی وجود دارد، اما با ورود اسلام به‌دلیل حرام بودن موسیقی این ساز جهت بقای خود در خانقاه‌ها و تکایای کردستان بست نشست و برای بیش از ۱۳ قرن در خانقاه‌های کردستان همدم دراویش کردستان شد و با ذکر و سماء آنها آمیخته شد بطوریکه ذکرها در هر مقامی با ریتم خاص خود در دف همراه هستند و بعبارتی هر ذکری مقام خود را دارد که مقامهای دف نام دارند. مقام‌های دف در طرایق کسنزانی و قادری و دیگر طرایق از ۷ تا ۱۰ مقام اصلی هستند. این بست نشینی دف تا سال ۱۳۵۳ ادامه داشت تا این که به اهتمام محمدرضا لطفی و با زحمات بیژن کامکار این بست به پایان رسیده و در این سال پس از قرن‌ها در اجراهای عمومی و در موسیقی غیرعرفانی استفاده شد.

گستره جغرافیایی استفاده از دف به نقل ار ویکی پدیا:

از این ساز در قاره آسیا بیش از مناطق دیگرجهان استفاده می‌کنند و هر کشوری به فراخور حال و هوای موسیقی خود، از آن استفاده می‌کنند. کاربرد دف به ویژه در خاورمیانه از سایر جاها بیشتر است. در کشورهای عربی همچون عربستان و عمان و کشورهای دیگری چون ترکیه، عراق و آذربایجان از جمله جاهاییست که دف رواج دارد. پس از آنکه تمبک مجلسی شد به تدریج جای دف را گرفت و از رونق دف کاست و دف را بیشتر در شهرهای کوچک و قصبات در مجالس عیش و سرور به کار می‌بردند به ویژه در کردستان و آذربایجان بسیار متداول بود و نوازندگان ماهر داشت. در سال‌های اخیر دف نوازی در بیشتر شهرهای ایران رایج‌تر شده است و هنر آموزان به آموختن آن روی آورده‌اند. در کردستان و به ویژه در استان کردستان و استان کرمانشاه دف نوازی در میان مردم جایگاه خاصی دارد. رواج بسیار زیاد دف در کردستان به دلیل وجود آیین‌های عرفانی در این ناحیه است. پیروان طریقت قادریه و آیین یارسان از گروه‌هایی هستند که از این ساز در مراسمهای عرفانی خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر بسیاری از مردم کردستان آشنایی مقدماتی با دف دارند.همچنین به دلیل حلال شمردن دف در دین اسلام پیروان سایر طریقت‌ها از جمله نقشبندیه از دف استفاده می‌کنند. مراسمهای مولودخوانی از دیگر مراسمهایی است که مردم کردستان در آن دف نوازی می‌کنند.از نوازندگان صاحب سبک آن می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد که استاد کامکار نقش به سزایی را در شخصیت دادن به این ساز در موسیقی اصیل ایرانی ایفا کرده است.



:: برچسب‌ها: daf , دف , لریان , لریان نقندر , نوری , لریان نقندر , ویکی پدیا ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

دف ساز پرطرفدار ایرانی است.این ساز در میان بانوان ایرانی بسیار رواج پیدا کرده و بسیار محبوب میباشد. در این بهش با ما همراه باشید تا همه چیز درمورد دف را به صورت گام به گام به شما شرح دهیم.

دَفّ، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.دف ایرانی شبیه به ساز دایره و کمی بزرگتر از آن و با صدایی بم‌تر است.

دف حلقه‌ای از جنس چوب می‌باشد که عرض آن حدود ۵ تا ۷ سانتی‌متر و قطر آن از ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر است. بر یکی از سطوح این ساز پوست کشیده شده و در داخل جدار چوبی آن حدود ۴۰ حلقه‌ی فلزی قرار گرفته است. این حلقه‌ها با فواصل مساوی صدایی زنگ‌وار تولید کرده به همراه صدای اصلی ساز حالت دلنشین و ذابی را به وجود می‌آورد. در گوشه‌ای از جدار چوبی دایره سوراخی تعبیه شده که نوازنده برای نگه‌داشتن ساز به هنگام اجرا انگشت شست خود را درون آن می‌گذارد و با بقیه‌ی انگشتان هر دو دستش بر روی سطح پوستی ساز می‌کوبد. نوازنده در هنگام نواختن با تکان‌هایی که به ساز می‌دهد سبب لرزش حلقه‌های آویزان در جدار داخلی آن می‌گردد و از این طریق صدای زنگ‌وار، توأم با کوبش پوست به وجود می‌اورد. هیچ‌یک از صداهای تولید شده در این ساز، ارتفاع معینی، ندارند.

دایره در ابعاد بزرگتر نیز ساخته می‌شود که آن را دف می‌نامند. دف دارای همین مشخصات دایره می‌باشد، فقط در اندازه‌ی بزرگتر از آن ساخته می‌گردد. دف نسبت به دایه از صدای بم‌تری برخوردار می‌باشد که همین امر باعث گردیده تا صدایی کاملاً جذاب و استثنایی داشته باشد.

این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است. چنان‌که از کتاب‌های موسیقی و نوشته‌ها و اشعار بر می‌آید، در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند. در کتاب‌های لغت در معنی دف یا دایره می‌نویسند: آن چنبری است از چوب که بر روی آن پوست کشند و بر چنبر آن حلقه‌ها آویزند. در قدیم برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

در قدیم دف یا دایره کوچک را که چنبر آن از روی و برنج ساخته می‌شد خمک یا خمبک می‌گفتند. به دست زدن با وزن و به اصطلاح بشکن زدن هم خمک یا خمبک می‌گفتند.

دف‌هایی هم بوده که بر چنبر آن زنگ تعبیه می‌کردند و می‌نواختند. زنگ‌های دف را جلاجل می‌گفتند. در دوره اسلامی به کسانی که دف یا دایره می‌نواختند جلاجل‌زن می‌گفتند.در ایران کهن جلاجل وسیله‌ای بیضی شکل و بزرگ بود که زنگ‌هایی بر آن می‌بستند و در جنگ‌ها به کار می‌بردند و ظاهراً صدای مهیبی داشته است.

دف را که بر آن زنگوله تعبیه می‌کنند دف زنگی می‌گویند.



:: برچسب‌ها: دف , daf , daf , دف , لریان , لریان نقندر , نوری , لریان نقندر , ویکی پدیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

خداوند نام و خداوند جای

خداوند روزی ده رهنمای

خداوند کیوان و گردان سپهر

فروزنده ماه و ناهید و مهر

ز نام و نشان و گمان برترست

نگارندهٔ بر شده پیکرست

به بینندگان آفریننده را

نبینی مرنجان دو بیننده را

نیابد بدو نیز اندیشه راه

که او برتر از نام و از جایگاه

سخن هر چه زین گوهران بگذرد

نیابد بدو راه جان و خرد

خرد گر سخن برگزیند همی

همان را گزیند که بیند همی

ستودن نداند کس او را چو هست

میان بندگی را ببایدت بست

خرد را و جان را همی سنجد اوی

در اندیشهٔ سخته کی گنجد اوی

بدین آلت رای و جان و زبان

ستود آفریننده را کی توان

به هستیش باید که خستو شوی

ز گفتار بی‌کار یکسو شوی

پرستنده باشی و جوینده راه

به ژرفی به فرمانش کردن نگاه

توانا بود هر که دانا بود

ز دانش دل پیر برنا بود

از این پرده برتر سخن‌گاه نیست

ز هستی مر اندیشه را راه نیست



:: برچسب‌ها: 97 , سال سگ , daf , دف , لریان , لریان نقندر , نوری , اکرم لریان نقندر , ویکی پدیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : نوری

با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...



:: برچسب‌ها: daf , دف , لریان , لریان نقندر , نوری , اکرم لریان نقندر , ویکی پدیا , ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد